MindfulPresence

Vervolg Mindfulness opfris cursus

Voor wie de basis mindfulness training heeft gedaan of anderszins ervaring heeft met meditatie en yoga.
In deze 6, wat kortere avondsessies herhalen we oefeningen uit de mindfulness en compassietraining, aangevuld met nieuwe verdiepende meditaties en mindful communicatie oefeningen.
We bespreken de hindernissen die we tegenkomen bij het oefenen en delen praktische tips en trics om mindfulness toe te passen op het werk, in privéleven en tijdens communicatie met anderen.
Je krijgt de nieuwste audio oefeningen van me en tussendoor stimulerende mails met tips en links.

Vervolg De Compassie training

Als je hebt ondervonden dat mindfulness je goed doet maar behoefte hebt aan nog meer integratie van een milde vriendelijke houding in je dagelijks leven, dan is de compassie training (ofwel Mindfulness Based Compassionate living) is een mooi vervolg. Deze training nodigt uit tot nader zelfonderzoek, om aan eigen ervaring en beoefening te toetsen wat wel en niet heilzaam voor je is.
We gaan verder met het in onszelf (h)erkennen, ontwikkelen en verdiepen van een milde, compassievolle houding, in eerste instantie jegens onszelf (incusief onze schaduwkanten) en onze ervaringen.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het beoefenen van (zelf)compassie leidt tot een grotere stressbestendigheid, een beter zelfbeeld, een groter gevoel van veiligheid, warmte en acceptatie. Dit alles leidt tot een gezondere relatie en verbondenheid met onszelf en anderen.

Naast theoretische achtergrond informatie over de werking en evolutie van ons brein en emotie-regulatiesystemen gaan we veel oefenen met begeleide visualisaties, meditaties, schrijf en lichaamsoefeningen. Nog wat dieper dan in de mindfulnesstraining, ga je onderzoeken welke onbewuste patronen en overtuigingen je weerhouden om met een open hart in het leven te staan. De ervaringsgerichte oefeningen, gericht op compassievol omgaan met jezelf en anderen, kun je meteen toepassen in het dagelijks leven.

De training is gebaseerd op het werk van Chris Germer (klinisch psycholoog, verbonden aan Harvard Medical School), Kristin Neff (verbonden aan de universiteit van Texas en gespecialiseerd in zelfcompassie), Paul Gilbert, auteur van het boek The Compassionate Mind, en de Nederlandse pioniers Frits Koster en Erik van den Brink, die samen het boek Compassievol leven, van Mindfulness tot Heartfulness schreven. Dit boek krijg je gratis bij de training.

De opbouw van de training is hetzelfde als de mindfulnesstraining;
8 sessies van 2,5 uur en een stiltebijeenkomst.
Je krijgt ook in deze training een uitgebreid werkboek en audiotracks om thuis mee te oefenen.
Voor data, locatie en prijzen, zie agenda

 

Wanneer je geen mindfulnesstraining hebt gedaan, maar wél ruime ervaring hebt met meditatiedisciplines, kan tijdens een gesprek worden bepaald of de compassietraining geschikt is voor je. 

 

 

Life is nothing but an opportunity for love to blossom. If you are alive, the opportunity is there – even to the last breath.

Osho

 

Vervolgtraining_Cecile Sandhya Mertens